Den internationale Kyokushin-kan karate instruktør træningslejr 2013 i Japan.

Efter mange års karate træning og undervisning i Japansk Te-ceremoni og Zen Buddhistisk praksis, blev det endelig en realitet, at jeg skulle besøge Japan. Som formand for teknisk komité i Kyokushinkan karate i Danmark, blev jeg inviteret af min mester Shihan Flemming Jinzen Schrøter 7. Dan. til, at deltage i en teknisk træningslejr og træne med de højest graduerede fra Japan og 20 andre lande.
Flyveturen til Japan, nærmere betegnet Kyoto med 12 millioner indbyggere, tog ca. 11 timer fra Danmark. Vi tog af sted om eftermiddagen tirsdag den 26. feb., og ved ankomsten var det onsdag formiddag, da de er 8 timer forud i forhold til Danmark. Vi tjekkede ind på vores hotel, og herefter besøgte vi Honbu, som er stedet hvor den højest graduerede Kancho Hatsuo Royamas dojo (træningslokale) er. Velkomsten var varm og venlig og medet dybt buk. Herefter viste eleverne fra Honbu (ushi deshierne) os, hvor vi kunne finde Japansk te og andre spændende ting.
Torsdagen stod på rundrejse, hvor vi skulle se Sosais (grundlæggerens) dojo, hvor tusinde af mennesker har trænet. Efterfølgende skulle vi mødes med andre budo folk, som var bekendte af Shihan Flemming. Vi drak Japansk matcha te, som er en meget fin te med mange sundhedsværdier. Senere mødtes vi med nogle af de andre deltagere fra andre lande så som USA, Rusland, Holland, Nepal, Indonesien, Canada, Syd Afrika, Australien m.m.
Fredag kl. 7 om morgenen, havde vi en 3 timers køretur syd for Tokyo, og vi ankom til et kæmpe træningscenter, hvor lejren skulle foregå med omkring 150 deltagere fra hele verden. Ved ankomsten startede 5 timers træning med det samme – en træning på et meget højt teknisk niveau, der krævede, at man forstod basis for alle kataer (serier af forsvarsøvelser). Det var meget indbringende at få læring på dette niveau, da jeg ikke har mødt nogen i Danmark, med den viden, vi fik. Senere kørte vi til det hotel, hvor vi skulle overnatte 2 nætter. Efter ankomsten til hotellet, var der stor middag for alle 150 deltagere fra lejren. Japansk mad er utroligt sundt med meget fisk og andre delikatesser, som jeg aldrig har smagt før. En meget spændende oplevelse, og man skulle ikke være kræsen, for så ville man nok gå sulten i seng. Efter aftensmaden, iførte vi os kimono og gik i Japansk Bad – et meget varmt bad, der afspænder krop og sind og som gjorde, at vi sov godt.
Den anden dag på lejren (lørdag), var et 10 timers forløb med megen tekniske informationer og praksis. Det, som var nyt for mange, var ”ikken”, som er en form for Qi gong på kinesisk. Det var til min fordel, at jeg har trænet ikken i 2 ½ års tid med en dygtig privat lærer fra Danmark. Efter en lang trænings dag med dyb viden, var jeg godt brugt og på samme tid høj af denne læring, som jeg har søgt efter i mange år. Dagen blev afsluttet med et stort måltid og socialt samvær, og til sidst et Japansk bad for Shihan, en Shihan fra Syd Afrika Hennie Bosman 7. Dan. og jeg selv.
Søndag havde vi afrejse fra hotellet, og denne sidste dag på træningslejren bestod af mange detaljer, som er vigtige for at forstå Basis kihon, kata , kumite (kamp) og kubudo (våben).
Min oplevelse af campen er, at vi i Danmark er påden rigtige Vej (Do) - også i forhold til Japanerne, som var min inspiration under lejren.
Vi ankom til Honbu igen søndag aften, godt trætte og samtidigt høje over den unikke lejr. Jeg takker meget Kancho og den tekniskekomité for at kunne deltage, Osu.
Mandag skulle vi op på Mistumine bjerget – et helligt bjerg, hvor Sosai (grundlæggeren af Kyokushin karate) har et monument og der ligger et kloster inden for Shinto religionen. Vores intention var, at besøge klostret højt oppe på bjerget først, og derefter vandre ned til Mitsumine vandfaldet og træne under det, som Sosai en gang også havde gjort. Det var et smukt sted, men turen ned var meget farligt, da der lå sne og is på stien. Det var en stejl skråning på 2,6 km ned til vandfaldet med en bagage på18 kg på ryggen.

Vi ankom til Mitsumine vandfaldet, der lå indhyllet i is. Trods den bidende kulde, iførte vi os vores gier og kom under vandfaldet, hvor vi kunne træne nogle minutter. En meget kold men helt fantastisk oplevelse! Da vi havde fået varmen igen, havde vi kun 40 min. til at nå de 1,2 km ned til den sidste bus – ellers måtte vi tilbage til klostret på toppen og overnatte. Vi måtte løbe ned ad bjerget ad en sti, som flere gange var helt væk pga. sne og is, og gik det galt, så var der langt til hjælpen. Vi kom sikkert ned og til tiden, men der kom ingen bus. Heldigvis kom der en venlig japaner forbi i sin bil, og han kørte os til togstationen. Vi betalte ham – dybt taknemmelige og med stor respekt, og vi kom tilbage til hotellet sent om aftenen og godt trætte.
Tirsdag var vores sidste hele dag, hvor vi tog afsked med Honbu dojo og deres personale, som havde været så utrolig venlige. Herefter besøgte vi et kloster og Sosais flotte gravested. Rejsen gik tilbagetil Tokyo nær Narita lufthavn, hvor vi overnattede og rejste hjem onsdag.
Jeg vil gerne takke min lærer Shihan Flemming og Nykøbing Sj. kyokushin – karate klub samt min familie for den utrolige støtte, som denne oplevelse ikke kunne være blevet til foruden. Osu.
Rejsen til Japan har været en helt fantastisk og lærerig oplevelse, og ikke mindst en stor inspiration, som har påvirket mig dybt.

Osu

Sensei Brian Pfeffer, 4. Dan.

Billed: 1 Kancho Hatsuo Royamas overrækker Brian Pfeffer certifikatet. for gennemført træningslejr
Billed:2 Shihan Flemming og Sensei Brian Pfeffer foran te butik i Tokyo
Billed: 3 Sensei Brian Pfeffer træner ved Mitsumine vandfaldet
Billed :4 Shihan og sensei foran Honbu Shomen.
Billed:5 Shihan og sensei ved minde sten af Sosai på Mitsumine bjerget.
Billed : 6 Makiware i Honbu Dojo.
  Kyokushin Karate Nykøbing Sjælland - Vesterbro 35 - 4500 Nykøbing Sj. - Tlf: Torb.22373168 en løsning fra Klubmodul